Cealaltă faţă a crizei financiare
Investitorii care dispun, în acest moment, de lichidităţi ar putea avea de câştigat. Case mai ieftine, acţiuni la preţuri de nimic pe bursă şi dobânzi bune la depozite. Iată câteva din oportunităţile ivite pentru cei pe care criza financiară i-a prins cu bani cash.
Criza imobiliară de anul trecut s-a dovedit a fi o adevărată mană cerească pentru investitorii care au dispus de lichidităţi, în condiţiile înăspririi fără precedent a normelor de acordare a creditelor.
Locuinţele, mai ieftine cu până la 25.000 de euro
Preţurile bunurilor imobiliare au scăzut într-un mod spectaculos în perioada martie – decembrie 2008, mai ales la apartamentele construite înainte de 1989.
Spre exemplu, o locuinţă veche cu două camere situată într-un bloc „comunist” din Arad costa, în martie, între 40.000 şi 65.000 de euro. În decembrie, aceeaşi unitate locativă putea fi cumpărată la un preţ situat în intervalul 35.000 – 47.000 de euro.
Baia Mare, Botoşani, Râmnicu Vâlcea, Galaţi, Iaşi, Satu Mare, Târgu Mureş şi Timişoara sunt alte oraşe mari din ţară în care preţurile au scăzut, cu sume cuprinse între 2.000 şi 25.000 de euro. Cu toate acestea, panta descendentă a preţurilor nu a adus cu sine şi un reviriment general al numărului de tranzacţii, aşa cum sperau actorii implicaţi în piaţa imobiliară.
Piaţa nu s-a blocat însă total. „Luna septembrie a fost prima în care preţurile au stagnat, după deprecierea care a început în prima parte a anului. Preţul scăzut a fost un factor determinant în decizia de a achiziţiona un apartament vechi şi atunci s-a simţit, pentru prima dată după multă vreme, o tendinţă de îmbunătăţire a volumului de tranzacţii.
Clienţii care au achiziţionat la vremea respectivă au fost investitori care dispuneau de lichidităţi şi care au dorit să profite de preţurile scăzute ”, spune Virginia Herţa, manager al agenţiei imobiliare băimărene GMG IMO. În privinţa terenurilor, pretenţiile financiare ale proprietarilor au rămas în general constante, fapt care a dus la o scădere fără precedent a volumului de tranzacţii.
Cele mai mari scăderi de preţ pe acest segment s-au înregistrat în Arad şi Galaţi, cu sume cuprinse între 400 şi 500 de euro pe metru pătrat.
„Căpşunarii”, cauză de diminuare a preţurilor
Printre cauzele scăderii costurilor la apartamentele vechi se numără şi pierderea interesului românilor care muncesc în străinătate pentru apartamentele vechi. Mai mult, aceştia au scos la vânzare locuinţele de acest tip pe care le deţineau deja, fapt ce a dus la o creştere spectaculoasă a ofertei. Oraşele care s-au confruntat cu această problemă sunt Baia Mare, Târgu Mureş, Botoşani, Satu Mare, Galaţi.
„Cei care sunt plecaţi în străinătate la muncă nu mai aduc bani în ţară. Ei s-au stabilit acolo şi vor să cumpere locuinţe unde trăiesc şi muncesc. Pentru asta, au scos la vânzare proprietăţile pe care le au aici, ceea ce a dus la o creştere a ofertei, implicit la o scădere a preţului”,explică Maricel Maxim, director al agenţiei botoşănene Credit Imob.
Top 3 scăderi de preţ
Baia Mare este campioana scăderilor de preţ la apartamentele cu trei camere. O astfel de locuinţă costa în decembrie cel mult 60.000 de euro, cu 25.000 de euro mai puţin decât în martie. Satu Mare ocupă locul doi al acestui top, cu scăderi ce au atins pragul de 20.000 de euro.
Pe locul trei se clasează Galaţiul, unde preţul acestui tip de apartament a scăzut, în 2008, cu 15.000 de euro.
La garsoniere, primul loc în topul diminuărilor de preţ este ocupat de Piteşti, cu o scădere de 20.000 de euro, urmat de Timişoara şi Cluj, cu câte 10.000 de euro.
Câştiguri mari la plasamente
Turbulenţele induse de criza financiară pot aduce şi beneficii clienţilor băncilor. Dacă unii dintre aceştia au de suferit din cauza ratelor tot mai mari la credite, alţii pot profita de dobânzile în creştere la produsele de economisire, fie ele depozite sau conturi de economii.
Reducerea liniilor de finanţare din partea băncilor-mamă a făcut ca tot mai multe instituţii de credit locale să resimtă lipsa de lichiditate şi să se orienteze spre atragerea de resurse de pe piaţa internă.
Astfel, promovarea depozitelor a devenit tot mai agresivă, iar finalul de an a culminat cu un val de promoţii care se prelungesc până în prima sau chiar a doua lună din 2009. Bonificaţii cresc de la o zi la alta atingând noi maxime.
Depozitele în monedă naţională sunt remunerate cu dobânzi de până la 15-16% pe an, în timp ce economiile în euro se răsplătesc chiar şi cu 7,5% pe an. Tot ca o veste bună în acest sens se înscrie şi decizia Guvernului de a nu mai percepe impozit pe câştigurile obţinute din dobânda la depozite.
Iar ca o perdea de protecţie, plafonul minim de garantare a depozitelor a fost majorat, la finalul anului trecut, de la 20.000 de euro la un nivel de 50.000 de euro. Această măsură a fost luată la nivel comunitar, plafonul depăşind în unele state nivelul de 100.000 de euro.
Acţiuni foarte ieftine
În 2008, acţiunile tranzacţionate la Bursa de Valori Bucureşti (BVB) au pierdut, în medie, peste 70%, iar titlurile celor cinci Societăţi de investiţii financiare (SIF) – 84,05%. BVB a ajuns, astfel, ieftină ţinând cont de actualele preţuri de tranzacţionare.
Ca o măsură reparatorie pentru pierderile suferite în 2008, au fost suspendate toate impozitele pe câştigurile obţinute pe piaţa de capital de pe întreg anul 2009. Investitorii pe piaţa românească nu mai au de plătitacum nici impozitul de 1%, aplicat pentru deţinerile mai mari de un an, nici cota de 16% pentru cele mai mici de un an.
Mai multe preţuri mici la raft
Retailerii vor combate criza cu preţuri mai mici, un avantaj pe care clienţii îl pot resimţi imediat în portofel. Nu vă gândiţi însă că vor accepta să îşi reducă marja de profit, ci vor aduce la rafturi produse de calitate mai slabă.
O soluţie pentru ei par să fie mărcile proprii ale lanţurilor de supermarketuri şi hipermarketuri, aşa cum sunt Marca No.1 a Carrefour, Aro a Metro, Tip a lanţului Real, marca Winny a Cora sau 365 a Mega Image.
Marca No.1, pe trend ascendent
Deşi în urmă cu câteva luni aceste produse începeau să înregistreze scăderi ale vânzărilor, motivul invocat de clienţii românii fiind că sunt prea ieftine şi de o calitate îndoielnică, acum au revenit pe un trend ascendent.
„În condiţiile în care mai toate companiile raportează, în această perioadă, pierderi şi vânzări sub aşteptări, ce companie sfidează acest trend? Wal-Mart! Cu strategia corectă şi o bună poziţionare, retailerii - şi nu numai - pot răzbate prin criză cu impact minim”, rezumă Emanuel Sanda, directorul companiei de cercetare de piaţă Nielsen, tendinţele de schimbare în acest segment.
Începând cu zilele acestea, Auchan se alătură celorlalţi nouă retaileri din piaţă care aduc la rafturi produse sub marcă proprie. Deocamdată, este vorba doar despre şampanie şi câteva produse alimentare cu specific franţuzesc, dar gama de produse se va mări considerabil, în curând.
Potrivit şefului de la Auchan, Regis Mougel, magazinele de tip discounter – aşa cum este şi lanţul francez - vor avea cel mai mult de câştigat de pe urma crizei economice.
„În România se resimte deja o scădere a puterii de cumpărare, iar, în aceste condiţii, românii se vor îndrepta spre produse mai ieftine. Sunt convins că la Auchan vor continua să se vândă bine alimentele, în timp ce electrocasnicele înregistrează deja o scădere importantă”, a mai adăugat francezul.
sursa: Adevarul
Criza imobiliară de anul trecut s-a dovedit a fi o adevărată mană cerească pentru investitorii care au dispus de lichidităţi, în condiţiile înăspririi fără precedent a normelor de acordare a creditelor.
Locuinţele, mai ieftine cu până la 25.000 de euro
Preţurile bunurilor imobiliare au scăzut într-un mod spectaculos în perioada martie – decembrie 2008, mai ales la apartamentele construite înainte de 1989.
Spre exemplu, o locuinţă veche cu două camere situată într-un bloc „comunist” din Arad costa, în martie, între 40.000 şi 65.000 de euro. În decembrie, aceeaşi unitate locativă putea fi cumpărată la un preţ situat în intervalul 35.000 – 47.000 de euro.
Baia Mare, Botoşani, Râmnicu Vâlcea, Galaţi, Iaşi, Satu Mare, Târgu Mureş şi Timişoara sunt alte oraşe mari din ţară în care preţurile au scăzut, cu sume cuprinse între 2.000 şi 25.000 de euro. Cu toate acestea, panta descendentă a preţurilor nu a adus cu sine şi un reviriment general al numărului de tranzacţii, aşa cum sperau actorii implicaţi în piaţa imobiliară.
Piaţa nu s-a blocat însă total. „Luna septembrie a fost prima în care preţurile au stagnat, după deprecierea care a început în prima parte a anului. Preţul scăzut a fost un factor determinant în decizia de a achiziţiona un apartament vechi şi atunci s-a simţit, pentru prima dată după multă vreme, o tendinţă de îmbunătăţire a volumului de tranzacţii.
Clienţii care au achiziţionat la vremea respectivă au fost investitori care dispuneau de lichidităţi şi care au dorit să profite de preţurile scăzute ”, spune Virginia Herţa, manager al agenţiei imobiliare băimărene GMG IMO. În privinţa terenurilor, pretenţiile financiare ale proprietarilor au rămas în general constante, fapt care a dus la o scădere fără precedent a volumului de tranzacţii.
Cele mai mari scăderi de preţ pe acest segment s-au înregistrat în Arad şi Galaţi, cu sume cuprinse între 400 şi 500 de euro pe metru pătrat.
„Căpşunarii”, cauză de diminuare a preţurilor
Printre cauzele scăderii costurilor la apartamentele vechi se numără şi pierderea interesului românilor care muncesc în străinătate pentru apartamentele vechi. Mai mult, aceştia au scos la vânzare locuinţele de acest tip pe care le deţineau deja, fapt ce a dus la o creştere spectaculoasă a ofertei. Oraşele care s-au confruntat cu această problemă sunt Baia Mare, Târgu Mureş, Botoşani, Satu Mare, Galaţi.
„Cei care sunt plecaţi în străinătate la muncă nu mai aduc bani în ţară. Ei s-au stabilit acolo şi vor să cumpere locuinţe unde trăiesc şi muncesc. Pentru asta, au scos la vânzare proprietăţile pe care le au aici, ceea ce a dus la o creştere a ofertei, implicit la o scădere a preţului”,explică Maricel Maxim, director al agenţiei botoşănene Credit Imob.
Top 3 scăderi de preţ
Baia Mare este campioana scăderilor de preţ la apartamentele cu trei camere. O astfel de locuinţă costa în decembrie cel mult 60.000 de euro, cu 25.000 de euro mai puţin decât în martie. Satu Mare ocupă locul doi al acestui top, cu scăderi ce au atins pragul de 20.000 de euro.
Pe locul trei se clasează Galaţiul, unde preţul acestui tip de apartament a scăzut, în 2008, cu 15.000 de euro.
La garsoniere, primul loc în topul diminuărilor de preţ este ocupat de Piteşti, cu o scădere de 20.000 de euro, urmat de Timişoara şi Cluj, cu câte 10.000 de euro.
Câştiguri mari la plasamente
Turbulenţele induse de criza financiară pot aduce şi beneficii clienţilor băncilor. Dacă unii dintre aceştia au de suferit din cauza ratelor tot mai mari la credite, alţii pot profita de dobânzile în creştere la produsele de economisire, fie ele depozite sau conturi de economii.
Reducerea liniilor de finanţare din partea băncilor-mamă a făcut ca tot mai multe instituţii de credit locale să resimtă lipsa de lichiditate şi să se orienteze spre atragerea de resurse de pe piaţa internă.
Astfel, promovarea depozitelor a devenit tot mai agresivă, iar finalul de an a culminat cu un val de promoţii care se prelungesc până în prima sau chiar a doua lună din 2009. Bonificaţii cresc de la o zi la alta atingând noi maxime.
Depozitele în monedă naţională sunt remunerate cu dobânzi de până la 15-16% pe an, în timp ce economiile în euro se răsplătesc chiar şi cu 7,5% pe an. Tot ca o veste bună în acest sens se înscrie şi decizia Guvernului de a nu mai percepe impozit pe câştigurile obţinute din dobânda la depozite.
Iar ca o perdea de protecţie, plafonul minim de garantare a depozitelor a fost majorat, la finalul anului trecut, de la 20.000 de euro la un nivel de 50.000 de euro. Această măsură a fost luată la nivel comunitar, plafonul depăşind în unele state nivelul de 100.000 de euro.
Acţiuni foarte ieftine
În 2008, acţiunile tranzacţionate la Bursa de Valori Bucureşti (BVB) au pierdut, în medie, peste 70%, iar titlurile celor cinci Societăţi de investiţii financiare (SIF) – 84,05%. BVB a ajuns, astfel, ieftină ţinând cont de actualele preţuri de tranzacţionare.
Ca o măsură reparatorie pentru pierderile suferite în 2008, au fost suspendate toate impozitele pe câştigurile obţinute pe piaţa de capital de pe întreg anul 2009. Investitorii pe piaţa românească nu mai au de plătitacum nici impozitul de 1%, aplicat pentru deţinerile mai mari de un an, nici cota de 16% pentru cele mai mici de un an.
Mai multe preţuri mici la raft
Retailerii vor combate criza cu preţuri mai mici, un avantaj pe care clienţii îl pot resimţi imediat în portofel. Nu vă gândiţi însă că vor accepta să îşi reducă marja de profit, ci vor aduce la rafturi produse de calitate mai slabă.
O soluţie pentru ei par să fie mărcile proprii ale lanţurilor de supermarketuri şi hipermarketuri, aşa cum sunt Marca No.1 a Carrefour, Aro a Metro, Tip a lanţului Real, marca Winny a Cora sau 365 a Mega Image.
Marca No.1, pe trend ascendent
Deşi în urmă cu câteva luni aceste produse începeau să înregistreze scăderi ale vânzărilor, motivul invocat de clienţii românii fiind că sunt prea ieftine şi de o calitate îndoielnică, acum au revenit pe un trend ascendent.
„În condiţiile în care mai toate companiile raportează, în această perioadă, pierderi şi vânzări sub aşteptări, ce companie sfidează acest trend? Wal-Mart! Cu strategia corectă şi o bună poziţionare, retailerii - şi nu numai - pot răzbate prin criză cu impact minim”, rezumă Emanuel Sanda, directorul companiei de cercetare de piaţă Nielsen, tendinţele de schimbare în acest segment.
Începând cu zilele acestea, Auchan se alătură celorlalţi nouă retaileri din piaţă care aduc la rafturi produse sub marcă proprie. Deocamdată, este vorba doar despre şampanie şi câteva produse alimentare cu specific franţuzesc, dar gama de produse se va mări considerabil, în curând.
Potrivit şefului de la Auchan, Regis Mougel, magazinele de tip discounter – aşa cum este şi lanţul francez - vor avea cel mai mult de câştigat de pe urma crizei economice.
„În România se resimte deja o scădere a puterii de cumpărare, iar, în aceste condiţii, românii se vor îndrepta spre produse mai ieftine. Sunt convins că la Auchan vor continua să se vândă bine alimentele, în timp ce electrocasnicele înregistrează deja o scădere importantă”, a mai adăugat francezul.
sursa: Adevarul
4 comentarii:
-
Interesant subiect de blog ti-ai ales... e de actualitate... bafta
-
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
-
Mersi Teo
Insa asteptam sa-mi zici o parere despre "cealalta fata a crizei". Cu siguranta ai o parere despre asta, nu? :)
-
Cealalta fata a crizei ne intereseaza mai putin. Ne doare prima fata.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)