Londra şi Berlinul oferă miliarde pentru salvarea producătorilor auto

Premierul Gordon Brown le va oferi garanţii de stat băncilor care refuză să împrumute firmele de profil

Executivul german şi guvernele a patru landuri acordă 1,8 miliarde euro pentru Opel, cu condiţia ca banii să nu fie folosiţi de firma-mamă (General Motors) din SUA

1 foto 0 audio 0 video 0 alte fisiere
Fără deblocarea creditelor auto, mii de maşini gata construite se vor degrada

Fără împrumuturi garantate de stat, industria auto din Regatul Unit (UK) şi cel puţin unul dintre marii producători de automobile din Germania (Opel) nu mai pot supravieţui, astfel că Londra şi Berlinul au intervenit, în ultimele zile, pentru salvarea companiilor pe care bancherii nu mai au încredere să le crediteze.

Astfel, Gordon Brown pregăteşte garantarea împrumuturilor producătorilor auto, dar nu doreşte să cumpere active ale acestora, cum a cumpărat la cele opt bănci naţionalizate. Statul britanic nu va deţine participaţii la producătorii de automobile, dar este nevoit să arate că are încredere în supravieţuirea acestora, după ce, potrivit The Daily Mail, bancherii s-au întrebat în ultimele luni „de ce ar avea încredere să crediteze ceva ce statul nu are curajul să garanteze din banii contribuabililor”.

Vânzările de maşini din UK au scăzut la cel mai mic nivel din ultimii 12 ani, Nissan a deschis seria concedierilor cu 1.200 de muncitori din estul Angliei, în timp ce Ford şi Aston Martin le-au oferit „vacanţe de Crăciun prelungite” angajaţilor, pentru că nu puteau să le dea de lucru. Honda, care participă la Formula 1 cu o echipă înregistrată în UK, s-a retras din competiţie pentru 2008, iar indienii de la Tata Motors, care deţin compania Jaguar-Land Rover, solicită circa un miliard de lire sterline de la stat.

Liniile de asamblare, plasate în circumscripţii laburiste

Trezoreria britanică ezită să promoveze vreo măsură dedicată exclusiv industriei auto, pentru a evita acuzaţiile conservatorilor şi ale liberal-democraţilor că va direcţiona bani către circumscripţiile în care alegătorii votează, de regulă, cu Partidul Laburist.

În total, producătorii de maşini şi furnizorii de subansamble auto oferă 850.000 de slujbe în UK, care formează un puternic electorat de stânga.

Prin urmare, cabinetul Brown caută să promoveze un pachet legislativ cât mai general, care să deschidă liniile de creditare pentru toţi producătorii industriali care nu-şi mai pot finanţa producţia. Şi IMM-urile ar trebui să capete acces la credite, doar că, dintre acestea, câteva zeci dau faliment în fiecare zi, căci nu au posibilitatea să-şi „eşaloneze” pierderile precum marii producători auto.

În Germania, un împrumut de 1,8 miliarde nu doar că se va duce la industria auto, ba chiar direct la un singur producător – firma Opel, deţinută de compania americană General Motor, creditată la rândul ei de către stat cu 12 miliarde dolari.

Garanţia va fi împărţită între Guvernul federal şi guvernele celor patru landuri unde se află cele 26.000 locuri de muncă ale Opel de pe teritoriul german.

Creditele auto, mai riscante decât cele imobiliare

În UK, firmele auto nu vor primi bani direct, ci vor fi garantate creditele prin care oamenii vor să-şi achiziţioneze maşini noi. Or, creditele auto sunt mult mai riscante decât cele imobiliare. Potrivit statisticilor britanice privind creditarea auto, din 1981, numărul de împrumuturi neperformante de acest fel se situează la circa 28% pe an. În condiţii de recesiune, rata celor care nu-şi mai plătesc maşina va creşte şi mai mult, astfel că fie contribuabilii vor ajunge să plătească automobile neachitate (câtă vreme Guvernul a garantat împrumuturile), fie debitorii bun-platnici vor lua credite cu dobânzi tot mai mari.

Guvernul Tăriceanu a dat 123 milioane euro acestei industrii

În ultimele zile ale guvernării Tăriceanu, şi industria auto din România a primit un sprijin de 123 milioane euro. Automobile Dacia a primit un ajutor de 15,4 milioane, alături de alţi patru producători de componente auto, cărora le-au fost acordate ajutoare situate între 17,9 şi 37,4 milioane euro. Subsidiarele Ford şi Renault din România au cerut ajutor din partea statului român şi sub forma garantării a 500 milioane de euro, bani împrumutaţi de la Banca Europeană pentru Investiţii.

sursa: Gandul

 

1 comentarii:

  1. Anonim said,

    Se exagereaza cu productia auto. Deja e mult prea mare.

    on 31 ianuarie 2009 la 05:58